Mevrouw Dijkstra


Den Bosch, 6 november 2008, Sander

Mevrouw Dijkstra is een vrouw van 66 jaar. Soms kom ik haar tegen bij de bushalte terwijl zij zuchtend en steunend op haar horloge kijkt omdat de bus enkele minuten vertraagd is. Als de bus is gearriveerd stapt mevrouw Dijkstra de bus in en zoekt een halve minuut naar haar buskaart.
Ze loopt verder, maar blijft staan voor de passagiersstoel vooraan in de bus.
Ik loop door naar achteren en neem plaats op één van de vrije stoelen. Mevrouw Dijkstra blijft een aantal seconden voor de voorste stoel in de bus staan totdat het meisje dat op deze stoel zit mevrouw Dijkstra aankijkt. Het meisje kijkt op en zegt na 3 seconden; wilt u hier zitten mevrouw? Op een sarcastische toon zegt mevrouw Dijkstra: Nou als dat zou mogen!

Mevrouw Dijkstra flikt dit geintje regelmatig. Ik sta altijd op voor ouderen in de bus. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn voor alle jongeren! Het zou alleen niet vanzelfsprekend moeten zijn voor de ouderen. Waarom kan mevrouw Dijkstra niet drie meter doorlopen en daar plaatsnemen op een vrije stoel? Waarom kan mevrouw Dijkstra niet dankbaar zijn dat het meisje voor haar opstaat. Mensen hebben gelijk als ze zeggen dat het respect voor ouderen steeds verder te zoeken is. Ik erger me aan de onbeschofte jongeren die hun stoel niet af willen geven aan hun oudere medemens
Waar ik me ook aan erger is dat ouderen hun jongere medemens niet even kunnen bedanken als zij hun zitplaats afstaan. Ouderen zeggen dat de jeugd van tegenwoordig steeds brutaler wordt maar de ouderen van tegenwoordig worden ook steeds chagerijniger. Ze klagen over het weer, de jeugd en over dat alles vroeger beter was. Vroeger alles beter?? Circa 63 jaar geleden moesten zij nog bloemblollen inslaan om de hongerwinter te overleven. Vroeger reden er maar een paar keer per dag bussen en door het broeikaseffect is de temperatuur tegenwoordig stukken beter dan vroeger!!


Geen opmerkingen: